Değer eğitimi; ahlâki, kültürel, ruhsal, toplumsal ve bireysel alana ilişkin uygun duyarlılık geliştirmeyi ve bunları içselleştirmeyi içerir. … Sevgi, cesaret, dostluk, yardımlaşma, temizlik, saygı, doğruluk, nezaket ve benzerleri önem verilen toplumsal değerlerdir.
Bu değerler; mutluluk, dürüstlük, alçakgönüllülük, işbirliği, özgürlük, sevgi, barış, saygı, sorumluluk, sadelik, hoşgörü, birlik olarak belirlenmiştir.
Değerler eğitimi kreş ya da anaokullarında verilen genel olarak sevgi, hoşgörü, saygı, adalet, bilinçlendirme ve de yardımseverlik gibi bazı temel değerlerin bulunduğu eğitim programında küçük çocuklara empati ve çevre bilinci gibi konuları öğretir.
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından değerler eğitimi; “Çocukların ve gençlerin pozitif değerleri keşfedip geliştirmeleri ve kendi potansiyellerine göre ilerlemeleri için yürütülen eğitimsel gayretler” olarak tanımlanmaktadır.
Lise öğrencisinin duygularına hitap ederek, sorumluluk vererek başarılı olunabilir. Derslerde öğretmenler tarafından değerlerle ilgili kısa bilgiler verilmeli, konunun önemi ve değerin öğrenciye kazandıracağı kazanımlar anlatılmalıdır. Öğrencilere değer ile ilgili yaşanmış olaylar ve kıssalar anlatılmalıdır.
Peki arzulanan kültürel değerler neler? Katılanların Türkiye'de görmek istedikleri değerlerde ilk on sırayı adalet, ahlak, güven, saygı, huzur, eşitlik, refah, dürüstlük, aile ve çevre bilinci alıyor. Buradaki 10 değerin 6'sının kişisel değerlerle aynı olduğu görülüyor: Adalet, ahlak, güven, saygı, dürüstlük ve aile.
“Etkili karakter eğitiminin 11 prensibi” adlı yazısında Lickona ve arkadaşları (2002) dürüstlük, adaletli olma, merhamet, sorumluluk, kendine ve diğerlerine saygı duyma gibi temel ve evrensel etik değerlerin karakter eğitiminin temelini oluşturması gerektiğini vurgular.